ČESKO – Nastal čas dovolených, na které mnozí míří letadlem. Že se občas může odbavené zavazadlo zpozdit, nebo rovnou nedorazí, kam má, jistě nikoho nepřekvapí. Jenže aktuální situace na pražském letišti je o poznání horší. Lidé na svá zavazadla po příletu čekají dlouhé hodiny. A již několikrát se dokonce stalo, že letadlo z Prahy odletělo jednoduše bez naložených kufrů.
Chaos na letišti
Několikahodinové čekání na kufry, zpožděné lety a letadla, která vezou cestující do dovolenkových destinací, avšak bez kufrů. Přesně to je realita dnešní dnů na letišti Václava Havla v Praze. Ačkoliv letní dovolenková sezona započala, letišti chybí personál, který má odbavení zavazadel na starosti. I když problémy se údajně pojí především k destinacím, jako je Bulharsko, Turecko nebo Egypt, podle cestujících na letišti panuje obecně velký chaos a zpožděna jsou zavazadla prakticky ze všech přímořských dovolenkových lokalit včetně Řecka apod.
Podle mluvčí Letiště Praha Kláry Divíškové byla predikce počtu odbavených cestujících jiná, než je reálný stav. A právě proto došlo k přetížení handlingových pracovníků. Aktuálně v Praze přistává a vzlétá denně přes 400 letadel. Protože každé letadlo obstarává během dne i čtyři cesty a vždy má na letišti svůj vymezený časový slot, pokud ho nestihne, musí čekat na nový, což znamená zpoždění. A když se letadlo jednou zpozdí, následuje de facto dominový efekt. Z jedné hodiny zpoždění pak nakonec může být i pět a víc.
Právě zpoždění letů jsou také jednou z příčin problému. „Komplikované jsou nakonec souběhy více odletů, kdy se nestíhá provést odbavení,“ vysvětlil totiž místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež s tím, že zpožděné lety, který přilétají mimo plánované časy, znamenají zahuštění původně plánovaného provozu do určitých úseků, kdy náklad a vykládku zavazadel nelze stihnout. A dle jeho slov se zdaleka situace netýká jen charterových letů cestovních kanceláří, ale i běžných letů. Stávajícímu personálu tak s tříděním zavazadel pomáhají administrativní pracovníci. Další pomoc letiště hledá. Dle mluvčí letiště je však především náklad zavazadel pro odlety prioritou.
Jaká je „prevence“?
Podle slov Jana Papeže je stávající situace víceméně souběhem nedostatečného pokrytí zaměstnanci a také mnoha zpožděných letů, což nebylo možné předpokládat. Ačkoliv trvání tohoto stavu odhaduje jen na následujících pár dní, doporučuje všem cestujícím, aby si raději s sebou na palubu vzali vše, co potřebují na následujících 24 hodin po přistání v cílové destinaci. Papež také cestujícím doporučuje, aby si nechali svá zavazadla raději před odletem pojistit pro případ zpoždění nebo ztráty. Díky pojistce si lze totiž v případě, že zavazadlo nedorazí, nejnutnější věci nakoupit právě z jejího krytí.
Ti, kdo by chtěli předcházet problémům po přistání v Praze, pak mají také možnost. „Doručujeme cestujícím, kteří se vrací do Prahy a nechtějí několik hodin čekat na svá zavazadla, což se nyní může stát, aby počkali, až jim handlingová společnost dopraví zavazadlo zdarma přímo domů,“ shrnula Divišová. Na toto doručení je pak stanoven limit maximálně tří dnů. Letiště nově zprovoznilo také telefonickou linku pro cestující, kteří své zavazadlo nedostali vůbec.