Digitalizaci stavebního řízení čeká kompletní restart. Nový systém by měl být spuštěn za 3 roky

Pexels/Pixabay

ČESKO – Ačkoliv digitalizace je trendem dnešní doby, faktem je, že v případě stavebního řízení se příliš nepovedla. Systém, který byl spuštěn na počátku července, se potýkal s celou řadou problémů a nakonec stál i ministerský post Ivana Bartoše (Piráti). A jak se nyní zdá, veškerá jeho práce půjde vniveč. Vláda se totiž rozhodla začít s digitalizací stavebního řízení zcela od nuly.

Další tři roky čekání a nejistot

Digitalizace stavebního řízení měla být úlevou pro stavebníky, developery, ale i jednotlivé žadatele o stavební povolení. Nakonec se ale změnila v noční můru. Ačkoliv vláda slíbila nápravu, zdá se, že si na ni budeme muset ještě poměrně dlouho počkat. „V současných systémech v jejich rozvoji nelze pokračovat, protože by to znamenalo, že by se vláda vystavila vážným rizikům jak z hlediska zadávání veřejných zakázek, tak z hlediska nejistoty, co by stálo na konci a zda by výsledek splnil požadavky uživatelů – jak úředníků na stavebních úřadech, tak žadatelů o stavební povolení,“ uvedl Martin Kupka. Dodal také, že stav digitalizace je ještě horší, než vláda předpokládala, a systém v některých ohledech neodpovídá platnému stavebnímu zákonu. I proto by měl být zahájen audit stávajícího stavu, aby bylo možné určit učiněné chyby a vyvodit odpovědnosti. „Audit by měl být zpracován relativně rychle, v prosinci bychom jej měli mít,“ shrnul nový ministr pro místní rozvoj, Petr Kulhánek (STAN).

Vláda tedy nakonec vypíše novou zakázku a bude hledat nové zhotovitele. Tento postup uvítala i opozice a zástupci developerů. „My to rozhodnutí vítáme, ale vláda k tomu měla přistoupit dřív,“ komentoval Robert Králíček z hnutí ANO. I podle generálního sekretáře Asociace developerů Zdeňka Soudného vláda přistoupila k pochopitelnému kroku, který však již nepovede k nápravě napáchaných škod. „Nyní budeme 2-3 roky fungovat v ´nestavu´ a je to špatný vzkaz všem investorům nejen u nás, ale i v zahraničí. Pro investory je to prostředí nepředvídatelné a je to pomyslný hřebíček do rakve důvěry v českou ekonomiku,“ uvedl s odkazem na fakt, že úředníci budou moci užívat původní i nové systémy.

Draze a pomalu

Vytvoření zcela nových systémů zabere dle vládních představitelů tři roky. Žádná kratší a levnější cesta prý neexistuje. Ministerstvo pro místní rozvoj již také představilo, jaký časový harmonogram by vybudování nového systému digitalizace stavebního řízení mělo mít. V rámci prvního kroku by měl být vybrán poradce, a to v horizontu 3-4 měsíců, nejpozději však do února 2025. Tou dobou by vláda již měla započít s přípravou podmínek pro projekt nové digitalizace. Samotný výběr by mohl začít v dubnu. Výsledky výběrového řízení ale přesáhnou toto volební období, trvat totiž může až 10 měsíců. Harmonogram počítá i s případným odvoláním uchazečů a přezkumem výběru. Plně funkční by pak celý systém měl být nejpozději v prosinci 2027. A předcházet jeho spuštění by měl také příslušný převod dat a několikaměsíční testování.