Praha a Středočeský kraj chystají historicky největší tendr na železničního dopravce

Ilustrační foto

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Praha a Středočeský kraj spojily síly a připravují největší výběrové řízení na provozovatele železniční dopravy. Od roku 2029 zajistí vítěz dopravu na klíčových tratích pomocí minimálně 60 moderních elektrických vlaků s kapacitou přes 380 míst k sezení. Smlouva bude platná na 30 let a její hodnota, včetně inflace a opcí, se vyšplhá na téměř 142 miliard korun. Oba regiony si náklady rozdělí na polovinu.

Moderní jednotky označované jako EMU 400 nahradí některé starší CityElefanty. Cestující se mohou těšit na klimatizaci, bezbariérové nástupy, prostor pro kočárky a kola, kvalitní Wi-Fi i další vychytávky. „Přinese to větší komfort a kapacitu,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib. Vlaky budou jezdit například na trase Praha–Kladno s napojením na Letiště Václava Havla nebo na linkách Praha–Kolín a Praha–Beroun.

Důraz na férovost

Zakázka vznikala více než dva roky za účasti odborníků z IDSK, ROPID a protikorupční organizace Transparency International. „Transparentnost a férovost byly naší prioritou. Vytvořili jsme dokumentaci, která minimalizuje rizika,“ řekl radní Středočeského kraje Petr Borecký.

Ekologičtější železnice

Nasazení nových vlaků pomůže ekologii – staré dieselové jednotky zmizí a více lidí přesedne ze silnic na koleje. Část nákladů pokryjí dotace z Modernizačního fondu, financovaného emisními povolenkami.

Co dál?

Výběr dopravce proběhne veřejným řízením. Výroba vlaků zabere 4 až 5 let, první soupravy vyjedou v roce 2029. Do budoucna se počítá s možností až 73 dalších vlaků, třeba pro trať do Mladé Boleslavi. „Investice do železnice je investicí do budoucnosti. Nové soupravy přinesou pohodlí, ekologii i spolehlivost pro Prahu a Středočeský kraj,“ uzavřel ředitel IDSK Zdeněk Šponar.