Nafta zlevnila, je třeba ji zdražit. Parlament bude rozhodovat o zvýšení spotřební daně

Zdroj: Pexels/Connor Forsyth

ČESKO – Situace na trhu je turbulentní, což platí i pro trh s pohonnými hmotami. Nafta zlevňuje, a to velmi výrazně. I proto chce vláda zrušit opatření přijaté loni, jehož prostřednictvím byla spotřební daň na naftu snížena o 1,5 Kč. Nyní by se měla vrátit na svou původní hodnotu.

Ať už za radikální nárůst cen pohonných hmot mohl počátek války na Ukrajině, nebo se jednalo o jiné příčiny, faktem je, že vláda se rozhodla zasáhnout. Počínaje 1. červnem 2022 tak byla dočasně snížena sazba spotřební daně z benzínu a nafty o 1,50 Kč na litr. Cílem byl snížit ceny pro spotřebitele – a vláda očekávala, že motoristé by na benzinových pumpách mohli pocítit úsporu až okolo 1,80 Kč/l. Následně pak v září (kdy mělo dočasné opaření končit) přeložilo ministerstvo financí vládě návrh na prodloužení opatření. Konkrétně snížení spotřební daně na motorovou naftu tedy bylo následně odsouhlaseno až do konce roku 2023. Jenže od loňského září se situace významně proměnila, ceny klesly. A tak není divu, že má Parlament jednat o návrhu, aby opatření bylo co nejrychleji ukončeno.

Když je nafta moc levná

Zatímco loni se ceny pohonných hmot, benzinu i nafty, pohybovaly v určitých časových etapách i nad hranicí 40 Kč za litr, nyní se zdá, že se trh uklidnil. Svědčí o tom také postupný pokles cen na čerpacích stanicích. Dle analytiků nejenže pohonné hmoty skutečně průběžně zlevňují, ale tento cenový pokles bude dle jejich predikcí pokračovat. Důvodem je nejen pokles velkoobchodních cen, ale také menší zájem o paliva jak v Evropě, tak i Americe.

Konkrétně nafta pak kontinuálně zlevňuje již od února. Nyní se průměrná cena za litr pohybuje kolem 32,60 Kč. „Jen za posledních pět měsíců se cena nafty snížila o 10 Kč na litr. To jsou zásadní data, na která musí česká vláda reagovat,“ uvedl tedy ministr dopravy Martin Kupka (ODS). A tak chce vláda prosadit návrat spotřební daně na původní hodnotu.

Logický krok?

Vzhledem k tomu, že vláda aktuálně kvůli prázdné státní kase hledá úspory skutečně všude, resp. snaží se také do rozpočtu nějaké peníze „nalít“, není divu, že v hledáčku jejího zájmu ocitla i spotřební daň. To ostatně potvrzuje i odborník Petr Zajíc. „Stát má opravdu problém s naplněním rozpočtu, schodek je rekordní. Stát musí ty zdroje financování hledat a opětovné zvýšení spotřební daně je logický krok,“ shrnul. Dle slov ministra Kupky by to v případě schválení daného návrhu pro státní rozpočet znamenalo příjem okolo 800 milionů měsíčně. Stvrdit rozhodnutí bude muset ještě Parlament. Pokud návrh posvětí, spotřební daň by se mohla zvýšit již od léta.

Otázkou však je, zda bude záměr opravdu tak efektivní, jak si vláda myslí. Podobně to totiž bylo s tzv. windfall tax. Sami dopravci přitom upozorňují, že navýšením cen nafty se sníží jejich konkurenceschopnost. Nemluvě o tom, že přínos z výběru daně nemusí být takový, jak někteří předpokládají. Reálně totiž hrozí, že nejen čeští dopravci, ale i ti zahraniční, přes Česko jen tranzitující, raději natankují v okolních zemích, kde bude levněji.