Letos ŘSD otevře v Česku jen 15 km nových dálnic, příští rok má být ale rekordní

ČESKO – Období covidu, ale zejména vliv války na Ukrajině, stojí za tím, že se rozšiřování dálniční sítě v Česku v podstatě zastavilo. Na rok 2024 však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naopak plánuje velký stavební rozmach a dokončení rekordního počtu nových dálničních úseků. Kdy by měla být tuzemská základní dálniční síť kompletně hotová?

Co ukazují čísla?

Aktuálně je v České republice v provozu 1 375 km dálnic. K tomu, aby byla základní dálniční síť kompletní, však schází vybudovat dalších 650 km. Přitom za letošek bylo dobudováno a otevřeno jen 15 km. A za poslední dva roky byly v Česku otevřeny dohromady celkem ani ne čtyři desítky kilometry nových dálnic. Tato bilance tedy nenaznačuje, že by měly být naplněny vládní sliby o dokončení základní dálniční sítě do r. 2030. Ovšem generální ředitel ŘSD, Radek Mátl, tvrdí, že právě po dvou letech útlumu např. v roce následujícím Česko čeká „dálniční boom“. Na našem území lze totiž nyní hovořit o rekordní rozestavěnosti dálnic, přičemž řada projektů bude právě v roce 2024 dokončena.

„Je tu obrovská rozestavěnost. My nyní doháníme historický rest, který tu ve zprovoznění dálniční sítě máme. Příští rok ale otevřeme na 120 km nových dálnic, což bude rekord,“ uvedl tak Mátl. Ten zároveň rozptýlil obavy z toho, že by řidiče na cestách čekala další omezení a problémy. Otevřeny totiž mají být zbrusu nové (tedy ne rekonstruované) dálniční úseky, které zároveň uleví značně přetíženým silnicím prvních tříd. Vedle toho ŘSD v následujícím roce počítá s rozestavěním dalších nových úseků, a to v rozsahu cca 100 km.

Kdy a co bude hotovo?

Stavební plán pro příští rok je relativně ambiciózní. Z plánovaných úseků, které by měly být otevřeny, pak řidiči pravděpodobně přivítají především 32 km dobudované dálnice D4 (jedná se o úsek mezi Příbramí a Pískem, který by měl být otevřen koncem r. 2024), stejně významný bude ale také dálniční obchvat kolem Českých Budějovic. Ten velmi pomůže tranzitu, který zatím projíždí skrz město.

Základní dálniční síť by pak měla být kompletně dobudována do r. 2030, resp. nejpozději do deseti let. Okolo roku 2028/9 by měly být dobudovány dálnic D6, D7, D11 i D35. Jak ale Mátl upozornil, je tu také řada problematických úseků, kde se stavební práce pravděpodobně protáhnou. Konkrétně se má jednat např. o D0 vedoucí okolo Prahy, o dálnici D3 ve středních Čechách nebo dálnici D52.

A co finance?

Ačkoliv vláda v rámci úsporného balíčku osekává výdaje, na budování silniční sítě na příští rok vyhradila pro ŘSD 78 mld. Kč, což je ještě více než letos. Podle Mátla tedy rozpočet postačí na vše, co je rozestavěno, a také na zahájení dalších nových staveb. Jak navíc uvedl, již letos se situace na stavebním trhu relativně uklidnila a ceny postupně začaly klesat, což je pro další stavební práce příznivé.