Český vozidlový park stárne téměř nejvíc v Evropě. Ministerstvo proto zpřísňuje emisní kontroly

Zdroj: Pexels/Plastic Lines

ČESKO – Stárnoucí český vozidlový park se dle výstupů semináře, který se konal v minulém týdnu v sídle Hospodářské komory, stává velkým rizikem. A to nejen pro spotřebitele/řidiče, ale také instituce, které jsou zapojeny do trhu s ojetinami. Namísto pozitivních pobídek, které by umožnily lidem pořídit si nová auta za výhodnějších podmínek, však ministerstvo dopravy v čele s Martinem Kupkou (ODS) chystá sadu restrikcí. Ty mají zpřísnit dohled nad kontrolou emisí apod. Právě tento krok by měl údajně zajistit, že se lidé starých aut budou muset zbavit…

Stará auta v Česku

Dle údajů Svazu dovozců automobilů se průměrné stáří osobních vozidel v Česku jen za poslední desetiletí zvýšilo o dva a půl roku, a to na 16,4 roku. Podle vyjádření ministra Kupky je český vozový park v podstatě nejzastaralejší ve srovnání s dalšími evropskými zeměmi. „Česko je v tomto ohledu velmi specifické. Lidé auta mění v průměru po deseti až dvanácti letech,“ potvrdil pak prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza. Vláda však prý ani tak nechystá žádné dotace na pořízení nových osobních aut a ani šrotovné (které se, mimochodem, osvědčilo jak v tuzemsku, tak i zahraničí). Stav vozidlového parku chce vylepšit důrazem na kontrolu vozidel, která jsou v provozu.

Příliš volné podmínky v Česku?

Podle Prouzy lze příčiny aktuálního stavu spatřovat v několika faktorech. V prvé řadě: lidé se stále snaží šetřit a velké výdaje raději odkládají. V řadě druhé jim to systém umožňuje – vozidla, která by v zahraničí již emisními limity neprošla, jimi u nás procházejí. A právě to má skončit díky tlaku ministerstva dopravy – a přísnějším kontrolám. Je však otázkou, zda jen tento krok bude stačit. V zahraničí je totiž běžnou praxí kombinace „trestů“ a motivace, třeba právě v podobě šrotovného, které v minulosti i v Česku přispělo k omlazení vozidlového parku v průměru o 3-4 roky. V zahraničí jsou také řidiči povinni platit zvláštní registrační poplatky v případě starších aut, která jsou ostatně i nebezpečná, jelikož nedisponují řadou moderních bezpečnostních prvků.

Sám Prouza pak vidí problém i v tom, že stát dovoluje dovoz a prodej příliš starých aut ze zahraničí. Lidé si pak namísto nových aut kupují ojetiny. A ačkoliv ministr Kupka jakékoliv formy pozitivní motivace vylučuje, a to i vzhledem k omezeným zdrojům ve státním rozpočtu, dle Prouzy by smysl dávalo např. využití financí získaných z ekologických poplatků. „Pokud se na tyto poplatky podíváme, tak od roku 2009 se na nich vybraly téměř 4 miliardy korun. Kdyby tyto peníze stát vracel do obnovy vozidlového parku, nejenže by to bylo fér, ale dávalo by to také smysl,“ shrnul.

Další problém na obzoru: Trumpova cla

Již nyní se evropské automobilky potýkají s řadou finančních problémů. A vzhledem k výsledkům amerických voleb lze čekat, že tyto potíže se ještě prohloubí. Donald Trump totiž již během své předvolební kampaně hojně tematizoval zavádění vysokých cel na evropské automobily a také náhradní díly. Jak tedy Kupka uvedl, evropské automobilky, a to včetně těch v Česku, se budou muset  připravit na to, jak těmto clům budou čelit. „Bude to znamenat také propad české ekonomiky a nižší příjmy pro české občany. Evropským automobilkám ujel vlak. Budou muset výrazně omezovat náklady, zavírat závody, propouštět a investovat do modernizace,“ uzavřel pak Prouza.