Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

Při nehodách na železnici umírají nejčastěji chodci, často ale sami zbytečně riskují

ČESKO – Jen v září letošního roku zemřelo na českých železnicích 22 lidí, což je o deset více než ve stejném období loni. Vyplývá to z aktuálních údajů Drážní inspekce. Nejčastěji šlo o chodce, kteří vstoupili do kolejiště mimo přechody či přejezdy. Naopak železniční přejezdy jsou stále lépe zabezpečené, rostou ale případy nebezpečných průjezdů za návěstidla.

Riziko mimo přejezdy: tragédie, kterým nelze zabránit

Podle statistik nepřežilo od začátku roku do konce září srážku s vlakem 138 chodců na trati mimo železniční přejezdy, což je o pět více než loni. Železnice pak dle Drážní inspekce nemá možnost zabránit lidem, kteří vstupují na koleje, aby tímto způsobem porušovali zákon – a de facto tak hazardovali se svými životy.

Do statistik se navíc nedostávají rizikové situace, které potenciálně mohou také skončit tragicky – například případy dětí či mladistvých, kteří se snaží svézt na nárazníku vlaku nebo přebíhají koleje těsně před projíždějící soupravou.

Přejezdy jsou bezpečnější, přesto hrozí smrtelné střety

Na železničních přejezdech počet nehod v posledních letech klesá, ale kolize s následkem smrti se i tak stále objevují. Správa železnic pokračuje v postupné modernizaci přejezdů – doplňuje je o nové závory, světelnou signalizaci i kamery. Cílem je zamezit situacím, kdy vozidlo uvízne mezi závorami.

Podle dat Správy železnic vzniká ročně kolem 1 100 mimořádných událostí na tratích. Loni byl sice počet usmrcených a zraněných nižší než v předchozích letech, ale znepokojivě roste jiný jev – projetí vlaku za návěstidlo, které strojvedoucímu zakazuje jízdu.

Projetí za návěstidla a tlak na strojvedoucí

Od ledna do konce září bylo zaznamenáno už 134 případů projetí za návěstidlo. Důvodem bývá nejčastěji nepozornost nebo selhání strojvedoucího. Podle Federace strojvůdců jde však ruku v ruce s učiněnými chybami i vysoká psychická zátěž profese, stejně jako vyčerpávající nepravidelnost směn.

„Nejčastější délka praxe strojvůdců, kteří projedou návěstidlo, je do pěti let. A to je z našeho pohledu systémový problém, kdy došlo ke zkrácení doby výcviku kandidátů na strojvedoucí a snížení jejich kvalifikačních předpokladů,“ shrnul však také pro ČT člen prezidia Federace strojvůdců ČR Kamil Chaloupka. Zkušenější strojvedoucí naopak upozorňují, že i při dodržení všech pravidel může dojít ke kombinaci okolností, které k projetí návěstidla vedou. A jednoduše se tak jedná o riziko profese.

Bezpečnost železnice se zlepšuje, ale lidský faktor zůstává

Přestože modernizace tratí, přejezdů i zabezpečovací techniky postupuje, lidský faktor zůstává klíčovým rizikem. Odborníci proto apelují nejen na investice do technologií, ale i na prevenci a vzdělávání veřejnosti.

Podle Drážní inspekce je cílem především snížit počet případů, kdy lidé vstupují do kolejiště nebo riskují v blízkosti železniční trati. Každý takový krok může být fatální. I přes pokročilé bezpečnostní systémy tak zůstává zodpovědnost především na samotných účastnících provozu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Na první pohled je to jen klidná ulice s domem, který byste čekali spíš na pohlednici než v hororu. Jenže na Ocean Avenue 112 se realita před padesáti lety zlomila ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Mnohdy není na pečení čas a občas také schází potřebná fantazie. V tom případě jsou ideální volbou šneci z listového těsta. Balení tohoto těsta má v mrazničce pro strýčka Příhodu téměř každá hospodyňka. ...
Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Rekonstrukce nosu či ušního lalůčku není výdobytek moderní medicíny. Ve starověké Indii ji lékaři prováděli už před více než dvěma tisíci lety – a to bez narkózy, s minimem nástrojů ...
Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Na vzdáleném, mrazivém severozápadě Ruska, na poloostrově Kola, se rozkládá fjord Zapadnaja Lica – místo plné znepokojivých reliktů studené války. Tady totiž neodpočívají jen staré ponorky, ale i časované bomby: ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...