Zakázaný geoblocking. Když zahraniční e-shop nabízí Čechům horší ceny

Zdroj: maxpixel.net

Geoblocking se stává populárním výrazem. Co ale vlastně znamená a jak se nás týká? V posledních letech prudce vzrostl zájem o nákupy v e-shopech, a to nejen v českých, ale také v zahraničních. Jejich nabídka láká nejen poněkud odlišným sortimentem, ale také výhodnou cenou. A zde byl často háček. Ceny pro vás platily, než zahraniční web zjistil, odkud jste.

Zajímalo vás např. zboží na francouzském e-shopu, jenže obchod vás automaticky přesměroval na svou českou mutaci. Na jedné straně jste mohli být rádi, že se nebudete muset potýkat s jazykem, kde rozumíte maximálně bonjour a bon appétit.

Cizinec není našinec

Na druhé straně jste ovšem zjistili, že v české verzi e-shopu zaplatíte za zboží více než při objednávce ve verzi francouzské. Navíc se někdy lišily také platební či jiné podmínky nákupu. Bylo to v podstatě totéž, jako kdyby měl brněnský taxíkář jednu cenu pro vás jako pro Čecha, druhou cenu třeba pro Američana a třetí pro Maďara. Navíc by ještě určil, že Američan bude platit pouze hotově v dolarech, Maďar převodem v Eurech a vy máte na výběr mezi kartou nebo hotovostí v korunách.

Geoblocking

Dříve běžná obchodní praktika zvaná geoblocking neboli zeměpisné blokování je omezování spotřebitelů na základě alespoň jednoho z následujících bodů: aktuální polohy, bydliště či státní příslušnosti.

Nový pohled zákona

V r. 2019 podepsal prezident ČR novelu zákona o ochraně spotřebitele, která reaguje na nové evropské nařízení zakazující blokování nákupů podle země kupujícího. Cílem zákona je, aby spotřebitelé, kteří chtějí nakupovat zboží a služby v jiné zemi EU (ať už on-line nebo osobně) nebyli diskriminováni, pokud jde o přístup ke zboží či službám, cenu, podmínky prodeje či platební podmínky. Výjimkou jsou případy, kdy je to opodstatněno z důvodů, jako je DPH nebo určité právní předpisy na ochranu veřejného zájmu.

Pravidlo se týká také elektronicky poskytovaných služeb (např. uchovávání dat a hosting) a služeb jako je hotelové ubytování nebo pronájem aut, které zákazník přijímá v zemi, kde obchodník působí.

Geoblockingu by mělo odzvonit

V současnosti tedy platí, že e-shopy nesmí zákazníka přesměrovat na jinou internetovou adresu bez jeho souhlasu a zároveň zákazníkovi musí být umožněn návrat na původní web obchodu. Není tedy možné, aby vás francouzský web automaticky přesměroval do české verze bez vašeho souhlasu. Pokud s přesměrováním souhlasíte, musí vám být umožněn opětovný návrat a nákup v původní francouzské verzi.

Pravidla samozřejmě platí také pro české firmy, které nesmí podobně diskriminovat zahraniční zákazníky. Dodržování zákona sleduje Česká obchodní inspekce, které můžete hlásit podezření na jeho porušení.

Nové pravidlo je někdy mylně vykládáno tak, že internetový e-shop musí dodávat své produkty do všech států EU. Tak tomu ovšem není. Je zcela na vůli obchodníka, do kterých zemí chce vstoupit. Musí však dodržovat pravidla o nediskriminaci zákazníka, viz výše.