Dušená mrkev s hráškem. Prospěje zdraví a může i velmi dobře chutnat

Foto: Rýdlová J.

Obecně se má za to, že je lépe konzumovat zeleninu syrovou než tepelně upravenou. Nemusí to být však vždy tak docela pravda. Právě u mrkve platí, že je ve vařeném stavu lépe stravitelná a že naše tělo si z ní dokáže vzít mnohem více živin. Dušená mrkev mnoho lidí příliš nenadchne, nicméně je to škoda. I tento pokrm může být chutný, záleží jen na tom, jak si jej připravíte. Fantazii se meze nekladou, takže onu nepopulární mrkev můžete dochutit třeba pikantní klobáskou.

Bohatství mrkve

Mrkev je cenným, a přitom stále relativně levným a celoročně dostupným zdrojem mnoha cenných látek. Obsahuje například velké množství antioxidantů, které pomáhají zvyšovat odolnost našeho těla. Mrkev je známá zejména pro vysoký obsah karotenoidů, které patří k silným antioxidantům. Beta karoten obsažený v mrkvi se přeměňuje na vitamín A, proto se mimo jiné říká, že mrkev je dobrá na oči. A je to právě tepelná úprava (vaření, dušení atd.), při které se obsah karotenoidů, které je tělo schopno vstřebat, výrazně zvýší. Zatímco v syrové podobě se jedná jen asi o 25 %, z tepelně upravené mrkve si náš organismus dokáže vzít více než 50 %. Jelikož vitamín A patří k vitamínům rozpustným v tucích, musíme k němu přidat při přípravě trochu tuku, např. másla či oleje.

Dušená mrkev s hráškem

Suroviny

  • Trocha oleje
  • Cibule
  • Mrkev
  • Hrášek (mražený či čerstvý)
  • Pikantní klobáska
  • Trocha hladké mouky
  • Sůl, pepř, případně česnek či jiné koření

Postup

Na oleji zpěníme cibulku, přidáme najemno nakrájenou pikantní klobásku a orestujeme. Až cibule zezlátne a klobáska pustí šťávu, přidáme najemno nastrouhanou či nakrájenou mrkev, mražený hrášek a mírně podlijeme. (Pokud použijeme čerstvý hrášek, přidáme jej až později, protože potřebuje kratší dobu tepelné úpravy než hrášek mražený.) Osolíme a okořeníme. Dusíme, až zelenina změkne, a dle potřeby dochutíme. Je-li zeleninová směs příliš řídká, zahustíme. K tomu můžeme použít trochu hladké mouky rozmíchané v malém množství studené vody, kterou vmícháme do pokrmu. Klasicky se používá pšeničná mouka pro vysoký obsah lepku, ale kdo chce jíst zdravěji, může použít i jiné druhy mouky, případně rozmixované ovesné vločky. Dušenou mrkev můžeme podávat s vařeným vejcem jako hlavní chod nebo menší porci jako večerní jídlo.