Zatímco vy už jste bezpečně přistáli, vaše kufry nikoli. Možná si ještě užívají přestup v jiné destinaci. Vy jen doufáte, že vás dostihnou co nejdříve, nejlépe ještě před koncem vaší dovolené. Jenže, co když se ztratí? Obsah zavazadel vám samozřejmě chybí. Nehledě na finanční ztrátu. Vždyť jen kvalitní kufr stojí spoustu peněz, natož pak celý jeho obsah. Máte nárok na nějakou kompenzaci? A musíte mít cestovní pojištění?
Zpožděné vs. ztracené
Ne každé zavazadlo, které několik dní nedorazilo, je ztracené. Dle Montrealské úmluvy, která sjednocuje některá pravidla pro mezinárodní leteckou přepravu, platí, že zavazadlo je považováno za ztracené, pokud nedorazí do 21 dnů ode dne, kdy mělo dorazit. Do té doby bude zavazadlo považováno pouze za tzv. zpožděné.
Kdo odpovídá za škodu
Jak u zpožděného, tak i ztraceného zavazadla za škodu odpovídá dopravce, tj. letecká společnost, nikoli letiště. Takže veškeré reklamační nároky musíte směřovat právě na svou leteckou společnost.
Dopravce ze zákona odpovídá za škodu vzniklou v případě zničení, ztráty nebo poškození zapsaných zavazadel, jestliže událost, která způsobila zničení, ztrátu nebo poškození, se stala na palubě letadla nebo v době, kdy byla zapsaná zavazadla v péči dopravce. Dopravce však neodpovídá, jestliže škoda vznikla v důsledku povahy nebo vlastní vady zavazadla.
Jak vysokou náhradu můžete dostat
Při přepravě zavazadel je zpravidla odpovědnost dopravce v případě zničení, ztráty, poškození nebo zpoždění omezena na částku 1 288 SDR (Special Drawing Rights – zvláštní práva čerpání, umělá měnová jednotka Mezinárodního měnového fondu). V přepočtu na eura se jedná dle aktuálního kurzu přibližně o 1 400–1 600 EUR. Horní hranice kompenzace tak zpravidla nepřesáhne 40 000 Kč (částka kolísá v čase, protože je závislá na vývoji měnových kurzů).
Nejedná se o částku, na kterou máte automaticky nárok, ale o maximální možnou výši kompenzace. Směrodatná je tedy skutečná škoda, kterou jste utrpěli a kterou prokážete. Pokud je nižší než uvedený limit, dostanete samozřejmě tuto nižší částku odpovídající reálné škodě. Pokud přesahuje limit, dostanete vyplacenou pouze limitní výši.
Co musíte předložit
Pro uplatnění tohoto nároku budete potřebovat zejména PIR protokol, palubní vstupenku (Boarding Card), zavazadlový lístek (Baggage Tag) a ideálně soupis obsahu zavazadla s doloženými účtenkami nebo alespoň fotografiemi jeho obsahu a odhadem ceny. Důkazní břemeno spočívá na vás, takže se vyplatí pořídit si fotku zavazadla a jeho obsahu.
Na nic zbytečně nečekejte
Pokud vaše zavazadla nedorazí, jak měla, řešte situaci nejlépe ihned. Na letišti vyhledejte přepážku označenou jako Baggage Service, Lost and Found nebo Baggage Claim Desk – zpravidla bývá poblíž pásu s výdejem zavazadel. S personálem zde sepíšete tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report), tedy něco jako hlášení o problémech v doručení zavazadel. Jedná se o klíčový doklad při dalším jednání s dopravcem, proto si jej dobře uschovejte. Do protokolu uveďte kontaktní údaje a adresu, kam má být kufr doručen. Pokud plánujete po příletu cestovat, uveďte více adres i s daty, kdy se na nich budete nacházet.
Musíte mít cestovní pojištění?
Jak již bylo řečeno, odpovědnost za vaše zavazadla nese přepravní společnost (tj. vaše letecká společnost). Nárok na dané kompenzace má každý cestující bez ohledu na to, jestli si sjednal cestovní pojištění, nebo ne. Cestovní pojištění je doplňkové a může nabídnout některé výhody, např. vyšší limity plnění.
