Energošmejdi v akci. Jak nenaletět a co dělat, když nevýhodné nabídce podlehnete?

Zdroj: Pexels/Pavel Danilyuk

ČESKO – Různé předváděcí akce a snaha tahat z lidí velké částky za zboží nevalné hodnoty, to byla praxe, kterou již zákon do jisté míry zatrhnul. V době, kdy začaly významně růst ceny energií, se ale doslova roztrhl pytel s novým typem podvodu – různí obchodníci se začali snažit přimět lidi pod nátlakem podepsat pro ně nevýhodné smlouvy týkající se odběru elektřiny a plynu. Nad tzv. energošmejdy, jak jsou také tito obchodníci označováni, je však již nyní poměrně důkladný dohled. Jaké jsou jejich praktiky, kdo jim často podléhá a co dělat, pokud nevýhodnou smlouvu člověk podepíše?

Již od července 2022 platí v Česku nová pravidla, která podmínky pro obchodníky s energiemi zpřísňují. Zatímco dříve celá agenda spadala pod Českou obchodní inspekci (ČOI), dnes je nově vedena pod Energetickým regulačním úřadem (ERÚ). Právě zde se prodejci musejí registrovat a také naplnit pravidla energetického zákona (bezúhonnost, spolehlivost, vzdělání). Bez registrace u ERÚ pak není možné činnost vykonávat. To však samozřejmě neznamená, že by s touto změnou energošmejdi zmizeli. Jaký je tedy jejich „postup“?

Bezkonkurenční nabídka – podepište hned!

Klasickým scénářem je, že potenciální oběť je oslovena s „výhodnou, ale časově limitovanou nabídkou“. Proto je třeba využít ji okamžitě – a okamžitě také podepsat smlouvu. Dle psychologů se jedná o klasickou emoční manipulaci. Jakmile tedy prodejce tlačí na rychlé rozhodnutí, je třeba zpozornět – člověk totiž nemá čas na to, informovat se o další nabídce na trhu a udělat si základní představu o tom, jaké ceny jsou reálné.  „Málokdy se stane, že vám na dveře zaklepe někdo, kdo přijde s nějakou opravdu dobrou nabídkou, to je skutečně výjimečné. A když, tak takového člověka budete většinou znát,“ vysvětlil psycholog Tomáš Nikolai, který působí také na 1. LF UK a VFN.

Nikdo není neohrožený

Nejčastějšími oběťmi tohoto jednání pak bývají senioři – na ně se podvodní prodejci zaměřují hned z několika důvodů. V prvé řadě: seniory je mnohem snazší zastihnout doma, ale i na telefonu. Starší lidé jsou také nezřídka méně obratní v odhalování manipulace a snadněji tak obchodním trikům podlehnou. „Pomáhá, když má starší člověk v rodině alespoň jednu osobu, která je pro něj určitým důvěrníkem, a může se s ní o takových záležitostech poradit. Často to bývá syn, vnuk, dcera, vnučka, ale klidně to může být třeba i soused,“ vysvětlil Nikolai s tím, že základní podmínkou je, aby to byl někdo, před kým se dotyčná osoba nestydí své možné pochybení přiznat. Lidé se totiž po podpisu podobných smluv nezřídka cítí vinni a prožívají různé nepříjemné pocity, stydí se a nechtějí o tom mluvit. Rodinní příslušníci by tedy v takových situacích seniory neměli kritizovat a ani zesměšňovat, takové jednání totiž v důsledku vede spíše k tomu, že se senioři uzavřou a přestanou o tom, co dělají, mluvit. Ovšem jak psychologové upozorňují, vyvíjený nátlak nutně nemusí zvládnout ani mladší ročníky – obezřetnost je tedy třeba vždy, a to bez ohledu na to, kolik je člověku let a jak „neohroženě“ se třeba cítí.

Jak ven z problému?

A co když už je na prevenci pozdě a člověk se pod tlakem „upsal“ k něčemu, co se záhy neukázalo jako zrovna seriózní? Díky novele energetického zákona lze smlouvu se zprostředkovatelem dodávek energií za určitých podmínek bez sankcí vypovědět. Možnosti odstoupení od smlouvy se tedy vztahují na situace, kdy došlo k nákupu přes internet či smlouva nebyla podepsána na prodejně či pobočce (tj. k jejímu podpisu došlo např. doma) – v takových případech lze od smlouvy odstoupit bez sankce do 14 dní od uzavření (podpisu). Bezplatně je také možné odejít od dodavatele, který již elektřinu nebo plyn zákazníkovi dodává. Platí ale, že výpověď je nezbytné podat nejpozději do 15. dne od zahájení dodávek energií. V takovém případě opět není odstoupení od smlouvy nijak sankcionováno. Základním pravidlem pro předcházení vzniku dalších problémů tedy je neotálet a začít nastalou situaci řešit hned.