Suchej únor je tu. Proč byste se měli zkusit do abstinenční kampaně zapojit i vy?

Zdroj: Pexels/ Maria Orlova

ČESKO – S počátkem února byl zahájen v Česku již 11. ročník zdravotně-osvětové kampaně „Suchej únor“. Jejím cílem je pomoci veřejnosti prověřit vztah k alkoholu a změnit zaběhlé návyky. Letošním tématem kampaně je „Nepít je umění“. Jaká je ale v Česku spotřeba alkoholu a skutečně může zapojení se do kampaně mít pro člověka konkrétní přínos?

Konzumace alkoholu – ať se nám to líbí, nebo ne – je v Česku vnímána poměrně neproblematicky, jednoduše jako „něco normálního“. Dle slov Miroslava Bartáka z Kliniky adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze pak lidé nejčastěji alkohol pijí ze společenských důvodů – na oslavách, při posezení s přáteli apod. V četnosti důvodů ke konzumaci alkoholu pak následuje snaha zamezit úzkostem a mladší ročníky pijí jednoduše proto, aby zapadly. V neposlední řadě nelze opomíjet ani pití „na dobrou náladu“. Ačkoliv snižovat spotřebu alkoholu se v Česku příliš nedaří, minimálně covidové roky ukázaly, že nejsou-li podmínky, lidé také méně pijí. Průměrná roční spotřeba alkoholu v ČR na jednoho obyvatele totiž mezi lety 2020/2021 dle dat ČSÚ klesla, a to ze 166,7 litrů na 139,9 litrů. Ovšem k omezení konzumace alkoholu lze přistupovat i jinak, na více dobrovolné bázi – a třeba právě v rámci kampaně Suchej únor.

Co přinese jeden „suchej“ měsíc?

I když by se mohlo zdát, že jeden měsíc v roce bez alkoholu v našem životě mnoho nezmění, opak je pravdou. Právě díky tomu lze totiž zjistit, zda náhodou nemáme s alkoholem větší problém, než jsme si mysleli. Jak? Stačí dojít k závěru, že měsíc jednoduše abstinovat nedokážeme. „I měsíc může člověku pomoci v tom, aby si uvědomil, že některé věci jednoduše nemá pod kontrolou,“ shrnul přímo Barták. V takovém případě je dle něj namístě požádat o radu praktického lékaře nebo se o pomoc obrátit na některou z řady adiktologických ambulancí (ty lze vyhledat na webu drogy-info.cz). Ovšem zapojení se do kampaně Suchej únor má co přinést i těm, kteří přímo s rizikovým pitím (které se dle dostupných dat týká dokonce více jak milionu Čechů) problém nemají. Výsledky předešlých ročníků totiž naznačily, že každý druhý, kdo se do kampaně zapojil, následně konzumaci alkoholu omezil i v dalších měsících, přičemž téměř polovina lidí omezila konzumaci alkoholu po celý rok.

Jak Barták také poznamenal, velmi důležitou roli při konzumaci alkoholu sehrává tzv. zdravotní gramotnost. „Závislost je vlastně stav, kdy člověk pokračuje v pití, i když si uvědomuje, že si ubližuje,“ doplnil. Přitom dle studie vědců z Karlovy univerzity si přes 70 % konzumentů alkoholu související rizika uvědomuje.

Proč zrovna únor?

Ačkoliv „suchej“ by dle kampaně měl být konkrétně únor, faktem je, že co se týká četnosti konzumace alkoholu, právě tento měsíc patří mezi ty, kdy zájem o alkohol obecně klesá. Dle statistik prodeje alkoholických nápojů zájem o ně roste až s přicházejícím létem, pak opadá a roste opět v polovině prosince. I proto tedy není přímo nutné „nepít“ zrovna v únoru. „Suchej“ nakonec může být kterýkoliv měsíc v roce. A stane-li se suchým rovnou celý rok, jedině dobře.