Přijmete hovor a než se vzpamatujete, začne vás volající zasypávat výhodnými nabídkami svých produktů a služeb. Silné nátury hovor okamžitě ukončí, avšak většina vždy s volajícím nějakou minutu ztratí. V poslední době těchto hovorů znatelně ubylo, ale rozhodně jim není úplný konec. V kurzu jsou nyní nabídky krmiv pro psy a kočky, fotovoltaika, nabídky investic (často do kryptoměn) či pojištění.
Bič na nevyžádané obchodní telefonáty
Od 1. července 2022 začal platit tzv. bič na otravné telefonáty. Vešla totiž v platnost novela zákona o elektronických komunikacích, která výrazně zpřísnila pravidla pro telemarketing, tedy prodej po telefonu. Dříve platilo, že pokud jste vyloženě nevyjádřili svůj nesouhlas s nabídkami po telefonu, mohl vás prodejce bez problémů kontaktovat.
Dle nového již však není možné, aby si někdo svévolně vygeneroval nebo našel na internetu vaše telefonní číslo a následně vás kontaktoval s obchodní nabídkou bez vašeho předchozího souhlasu.
Jak udělit souhlas s obchodními nabídkami
Jestliže o marketingové nabídky po telefonu máte zájem, musíte svůj souhlas výslovně vyjádřit ve veřejném účastnickém seznamu. Většinou vše vyřídíte prostřednictvím svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, tedy zpravidla telefonního operátora (např. na jeho pobočce, přes zákaznickou linku, případně v jeho aplikaci). V seznamu může být u vašeho telefonního čísla uveřejněno vaše jméno a příjmení, adresa, e-mailová adresa a další. Sami si můžete nastavit, které údaje budou zveřejněny. Pokud si to nenastavíte, operátor rozsah určí sám. Tento souhlas můžete později samozřejmě zrušit.
Jak to funguje v praxi
Prakticky se jedná o dva souhlasy: musíte souhlasit se zveřejněním údajů ve veřejném účastnickém seznamu a také musíte souhlasit s vyznačením možnosti kontaktování za účelem marketingu v tomto seznamu. Operátor následně předá vaše údaje svým partnerským společnostem, které vydávají veřejný účastnický seznam nebo poskytují informační službu o telefonních číslech.
Často nevíte, jestli jste souhlas udělili
Pokud si nepamatujete, jestli jste souhlas udělili, nebo jestli jste se vůbec do veřejného seznamu nechali zapsat, pak si toto máte samozřejmě právo ověřit. Opět to je možné přes svého poskytovatele služeb.
Pozor! Mnoho oslovení však pochází od konkrétních firem, kterým jste dali již dříve svůj souhlas, jen jste si to neuvědomili. Například si objednáte v e-shopu zboží za zvýhodněnou cenu. Prodejce požaduje, abyste v rámci registrace uvedli své jméno, věk a e-mail. Dále musíte zaškrtnout i políčko se souhlasem s propagačními nabídkami a zde je právě kámen úrazu. Tento souhlas však naštěstí lze u dané firmy kdykoli písemně zrušit.
Jak se bránit nevyžádaným telefonátům
Pokud jste ve veřejném účastnickém seznamu nevyjádřili svůj souhlas, a přesto Vás někdo kontaktoval s nabídkou, aniž byste s danou společností přišli dříve do kontaktu (nejste jejím klientem, neúčastnili jste se nějaké její organizované soutěže atd.), můžete se bránit. Obraťte se na Český telekomunikační úřad (např. mailem) a sdělte zejména:
- telefonní číslo, které vás kontaktovalo,
- jméno společnosti, případně i volajícícho,
- datum a čas volání,
- co vám nabízeli.
Ideálně zašlete nahrávku.
Vysoké sankce
Za porušení zákona o elektronických komunikacích v souvislosti s marketingovým voláním může společnosti hrozit pokuta až několik desítek milionů korun.
Názorné video
Velmi srozumitelně vysvětluje celou problematiku krátké vzdělávací video Českého telekomunikačního úřadu.
Zdroj:
Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zákon č. 127/2005 Sb., zákon o elektronických komunikacích, zejména § 95–96.