ČESKO – Srážky vlaků nejsou ani dnes na relativně moderně vybavené železnici ničím neobvyklým. Opomíjet v takových případech nelze ani vliv lidského faktoru, potažmo situaci, že strojvedoucí z jakéhokoliv důvodu přehlédne červenou. Podobným kolizím (nezřídka s fatálními následky) by ale mělo zabránit zavedení Evropského zabezpečovacího systému (ETCS). Ten budou již od ledna 2024 užívat dopravci na vybraných úsecích tratí povinně.
Bezpečnost na prvním místě
Návěstidla, která zakazují jízdu, projelo letos již o pětinu více vlaků než loni. Zatímco za celý rok 2023 bylo zaznamenáno 100 takových případů, letos se již nyní jedná o 82 případů. Naposledy přehlédl strojvedoucí červenou o uplynulém víkendu v Jablonném nad Orlicí. Strojvedoucí si naštěstí svoji chybu uvědomil a začal brzdit. Proti sobě jedoucí vlaky zastavily jen 32 metrů od sebe. Byly ale zaznamenány také případy, kdy do sebe vlaky narazily – a cenou byly i lidské životy. Právě projetí návěstidla na červenou tedy může mít tragické následky, když vlak vjede na kolej, kde být nemá. Systém ETCS je ale konstruován tak, že by měl takovýmto srážkám zabránit. ETCS totiž strojvedoucímu vůbec nedovolí, aby na červenou projel, a včas celou soupravu zastaví.
S ohledem na to, že na vybraných úsecích železnice (celkem se jedná o více jak 600 km) bude povinně systém zaveden pro všechny projíždějící vlaky již od počátku následujícího roku, nyní proběhly také související zátěžové testy. Systém vykázal 97% úspěšnost, což v praktické rovině znamená, že v každých 100 testovacích jízdách došlo v průměru ke třem chybám, po nichž vlak musel zastavit. Konkrétně se jednalo o přerušení radiového spojení. „Na tomto problému teď pracujeme a v rámci zbývajících pěti měsíců to chceme ještě dotáhnout,“ potvrdil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Vedle toho stále probíhají také školení strojvedoucích (v kabině budou totiž mít umístěnou speciální mobilní jednotku), těch zbývá proškolit okolo 30 %.
ETCS má postupně nahradit starý zabezpečovací systém z 60. let minulého století. Do roku 2030 by se měl rozšířit na další cca 4 tisíce km železnice.
Dílčí faktor: podmínky strojvedoucích
Zvýšit bezpečnost na dráze má pomoci také zlepšení podmínek pro strojvedoucí na ubytovnách, kteří mnohdy nemohou spát doma. Ubytovny slouží také pro povinný odpočinek, pokud je zkrácen na 8 hodin, jinak ze zákona trvá hodin 11. Podle průzkumu ministerstva dopravy z roku 2022 si strojvedoucí právě na ubytovny, potažmo na jejich vybavení, stěžovali nejvíce. Vadily jim ale také příliš obsáhlé předpisy, časté drobné poruchy na vozidle (např. nefunkční klimatizace) či skladba směn. Další průzkum týkající se spokojnosti strojvedoucích s pracovními podmínkami by měl být realizován ještě letos.