
Díky snížené viditelnosti v zimním období dochází zejména na dálnicích a rychlostních silnicích častěji k hromadným dopravním nehodám vozidel. Hlavním důvodem bývá nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky, nepřiměřená rychlost a nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Riziko úmrtí či zranění nehrozí jen přímým účastníkům nehody, ale také laickým záchranářům, kteří přijedou na místo nehody jako první. V silném rozrušení mnohdy reagujeme zkratkovitě. Jak se správně zachovat a nepropadnout stresu po příjezdu k takové nehodě? Jak pomoci ostatním a zároveň neohrozit sebe?
Názorná vzdělávací aplikace
Odpovědi nejen na tyto otázky přináší velmi názorně nová multimediální vzdělávací aplikace TY to zvládneš – PRVNÍ U NEHODY. Jedná se o aktuální interaktivní projekt Asociace Záchranný kruh, podporující osvětu v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Podle statistiky Portálu nehod se v minulém roce odehrálo na českých dálnicích 4 553 dopravních nehod, při kterých došlo ke zranění nebo úmrtí. V této smutné dálniční statistice je také zahrnuto 174 nehod, kterých se zúčastnilo pět a více vozidel. Právě u hromadných nehod existuje velmi vysoké riziko možných následků při poskytování první pomoci a zajištění místa nehody. Proto se aplikace zaměřuje právě na osvojení správného chování při bezprostředním příjezdu k dopravní nehodě. Každý si tak nyní může ověřit své znalosti a získat správné odpovědi.
Poučí celou rodinu
Tato aplikace je vhodná nejen pro školy či autoškoly, ale rovněž pro stávající řidiče, kteří si také někdy nejsou jisti, jak se správně zachovat. Dále ji můžete použít jako rodiče při vzdělávání svých dětí. Aplikace nabízí tři hlavní situace:
Své znalosti a schopnost rychle reagovat si můžete ověřit spuštěním STRES TESTu, který aplikace také nabízí. Možná bude svými výsledky (nemile) překvapeni.
Zajímavosti, které se vyplatí znát
- Každé tři minuty se stane nějaká dopravní nehoda.
- Ujet od nehody znamená dopustit se přestupku, nebo dokonce i trestného činu. Záleží na okolnostech.
- Poskytnout první pomoc zraněným není pouze povinností řidiče či viníka nehody, ale každého, tedy i spolujezdce či nahodilého kolemjdoucího. Její neposkytnutí je klasifikováno jako trestný čin s odnětím svobody až na dva roky.
- Na řízení je potřeba se plně soustředit a odbourat činnosti, které k němu nutně nepatří. Každá rozptylující činnost zvyšuje riziko nehody, např. nastavování navigace za jízdy zvyšuje riziko nehody 5x, snaha dosáhnout na nějaký předmět (jako je třeba láhev s pitím) 12x a zadávání čísla do mobilního telefonu zvyšuje riziko až 12x.
- Alkohol působí na člověka ve dvou rozdílných fázích. U koncentrace alkoholu v krvi pod 0,55 ‰, se lidé často cítí uvolněně a pozitivně, a díky tomu mají tendenci přecenit své vlastní schopnosti za volantem. Nad uvedenou hladinou alkoholu v krvi dochází zpravidla k výraznému útlumu a zpomalení reakcí.
- Velmi nebezpečná, a zároveň také velmi podceňovaná, je únava za volantem. Je na vině až 20 % všech dopravních nehod.
- V souvislosti s poklesem výkonnosti se jako velmi riziková jeví doba mezi 15.00–16.00, kdy řidiči odjíždějí unaveni z práce domů a bývá hustý provoz. K nejnižšímu počtu dopravních nehod v kombinaci s vyšší hladinou výkonnosti dochází teoreticky mezi 10.00–11.00 hodinou.
- Kvalitní vidění je základem bezpečné jízdy, proto je potřeba stav zraku kontrolovat. Avšak více než 20 % řidičů jezdí bez brýlí či čoček, i když by je mít měli. Mnozí z nich si dokonce ani nejsou vědomi toho, že vidí špatně.